Do koučování je takováto zakázka ideální, protože cílem je změna. Je pravda, že u velmi osobních a niterných témat to chce čas. Ten čas ale stojí za to, protože čím víc se změníte uvnitř, tím víc se to odrazí na vašem celém životě. A komunikace a empatie hrají v životě velkou roli.
PROČ JE KOMUNIKACE A EMPATIE DŮLEŽITÁ
Protože komunikujeme pořád. V rodině, s dětmi, s partnerem, s přáteli, s kolegy, ale i na ulici, v MHD, v obchodě. Všude. A komunikujeme i ve chvíli, kdy nepoužíváme slova. Neverbálně. Tím, jak gestikulujeme, jak stojíme, jaká z nás jde energie, jak se tváříme, jak se díváme…
Empatie je pro příjemnou komunikaci základ. Je to schopnost přiblížit se prožívání druhého člověka. Z toho, co říká, jak to říká a jak se u toho tváří nebo fyzicky projevuje, můžeme vnímat a usoudit, jak se asi cítí, co potřebuje a komunikaci tak rozvíjet správným směrem.
V předešlé větě je důležité slovíčko „asi“ – empatií se můžeme druhému a jeho prožívání hodně přiblížit, ale stále je dobré nechat si prostor pro uvědomění, že náš pocit z prožívání druhého je jenom náš a my nikdy nemůžeme na 100 % vědět, ani cítit, jak se cítí druhý člověk.
CO JE ZÁKLADEM KOMUIKACE?
Kromě empatie taky aktivní naslouchání. Opravdový zájem o to, co druhý říká.
Určitě si vybavíte zkušenost, kdy jste si s někým povídali a on vás poslouchal na půl ucha anebo při každé možné příležitosti odvedl řeč a začal mluvit o sobě. A určitě si taky vybavíte povídání s někým, kdo vás se zájmem poslouchal, doptával se na detaily a zůstal u vašeho tématu. S vámi a s vašimi emocemi. A přesně o tom je aktivní naslouchání.
Komunikaci taky zlepšuje respekt k vnímání a přemýšlení druhého. I na první pohled jasnou situaci můžeme vnímat zcela odlišně, než ji vnímá náš komunikační partner. Naše vnímání i přemýšlení totiž ovlivňují předešlé zkušenosti, momentální emoční rozpoložení a mnoho dalších faktorů. Místo jasných úsudků, co si kdo myslí, se raději doptávejte. Zejména, pokud vám něco není jasné.
SEBEKOUČINK
Jak zlepšit komunikaci a zvýšit empatii? Inspirujte se tématy, kterým se věnuji s klienty během koučování:
• zmapování současné situace, jak se téma komunikace a empatie projevuje v životě, co se tam daří, co se tam nedaří a jaký to má vliv na vás i okolí
• jak konkrétně podle vás vypadá dobrá komunikace a míra empatie, na kterou se chcete dostat? Jak se projevuje?
• definujte si cíl. Pozitivně. Bez předpon „ne“. Ne, jak to nemá vypadat až se změníte, ale jak to vypadat má
- jak budete komunikovat, až se zlepšíte?
- jak se u toho budete cítit?
- jak se to odrazí na vašich vztazích?
- co všechno bude jinak?
• jak poznáte, že jste v cíli?
• je vaše představa reálná?
• do kdy myslíte, že ta změna nastane?
• pozorujte se v komunikaci s ostatními a rozvíjejte aktivní naslouchání. Zajímá vás, co vám druhý povídá? Jak mu to dáváte najevo? Rozvíjíte téma komunikačního partnera? Doptáváte se?
• rozvíjejte empatii
- pozorujte, jak se druhý tváří, jak sedí, jak gestikuluje? Je uvolněný nebo v napětí? Mluví klidně nebo zbrkle? Jaká z něj jde energie?
- spojte si to, co říká, s jeho neverbálním projevem
- jak byste se asi cítili vy, kdybyste byli v jeho situaci?
- ptejte se na pocity druhého (když se to hodí)
- respektujte, že druhý má jiný názor, a že prožívá situaci jinak, než byste jí prožívali vy. Vyhněte se soudům a hodnocením
• pracujte se svými emocemi. Učte se je vnímat a pojmenovávat
- jak se cítíte?
Odpověď „dobře“ nebo „špatně“ nestačí. Jsou to široké pojmy, pod kterými si každý představí něco jiného. Jak konkrétně se jmenuje ten pocit, když vám je dobře nebo špatně? Trénujte pojmenovávání pocitů i v dalších situacích.
Je toho na vás moc a sebekoučink vám nestačí? Nevadí. Napište mi nebo zavolejte a můžete se do zlepšování těchto dovedností pustit s mou podporou. Těším se na vás.
Comments